Försenad vinst?

Har du vunnit någon tävling? Berätta här och skapa egna vinstlistor

Försenad vinst?

Inläggav mamma99 » ons 28 okt 2009, 10:00

Jag har hållit på med det här med tävlande i många år och har tidigare alltid fått vinstmeddelande via post. Nu har jag haft turen att vinna i ett par tävlingar med mailsvar och vill fråga er andra hur länge man ska/kan behöva vänta på att vinsten ska sändas ut? Postade brev kommer oftast tillsammans med själva vinsten, så det är ju i sin ordning.

1) För över en månad sedan fick jag ett vinstmail från företag X. "Vi skickar vinsten till dig inom kort..." Ni som vet, vad menas med "inom kort"? Jag provade att svara avsändaren till själva vinstmailet efter tre veckors väntan, men det tror jag inte nådde dom. Förmodligen är företaget som arrangerar tävlingen och vinstutlämnaren olika!? Är det vanligt? Fick leta fram X-företagets e-adress och har fått till svar att mitt brev ska skickas vidare till ansvarig.

Och så en annan sak.

2) Hur tydligt bör ett vinstmeddelande vara? I det andra vinstmailet formulerades första meningen såhär:
"Grattis, du är den lycklige vinnaren i Y-tävlingen. Ditt pris är på väg!"

Hur skulle ni tolka det? Att jag vunnit förstapriset? Så trodde jag också. Ett (i det här sammanhanget) "simpelt" andrapris dök upp... Dessvärre var det sonen (10) som gått och glatt sig oerhört över det eftertraktade (första-)priset. Jag blev mycket besviken på företaget. :evil: Borde jag höra av mig? Kan man bli kompenserad för "bristfälligt uttryckssätt i mail"? :)
Användarvisningsbild
mamma99
Medlem
Medlem

Re: Försenad vinst?

Inläggav per » tor 12 nov 2009, 20:13

Om det står inom kort så tycker jag ett par veckor. För bäst goodwill så är det ju bäst med snabba utskick. Men finns arrangörer som skickar ut vinster direkt till de som tar flera månader på sig vilket väl hänger ihop med olika rutiner, vilka som är ansvariga för tävling/utskicken (som kan vara olika som sagts) samt ledigheter (under sommaren brukar många arrangörer skriva detta i samband med tävlingen).

Tror det är ganska vanligt att det är olika. Många företag anlitar webbyråer som sköter hela marknadsföringen som tävlingar är en del av. Om det gäller kampanjsidor som inte är på företagets riktiga hemsida så brukar det vara en byrå som gjort tävlingen och då är det dit man får vända sig med frågor. Ett tips då är att kolla genom nic.se (för .se adresser) och nunames.nu (för -nu adresser) vem som ligger bakom sidan om det saknas kontaktinformation. Om det är ett företag finns där en e-postadress för kontakt.

Det var minst sagt otydligt. Borde åtminstone varit du är en av vinnarna... om det gällt något annat än förstapriset. Om inte för kompensation så kan du ju höra av dig så att de inte skickar ut samma brev igen så att fler blir besvikna. Det är ju något som de själva vinner på.
Användarvisningsbild
per
Medlem

Inläggav mamma99 » sön 15 nov 2009, 18:39

OK!
Tack för bra sökvägar om e-adresser.

Företaget har än så länge (bara) beklagat otydligheterna i vinstmailet (2) men har skickat mitt mycket genomtänkta påpekande vidare till England(!) där de som ombesörjde alltihop finns. Förhoppningsvis omformulerar företaget sina kommande vinstmail eftersom tävlingen löper halvårsvis.

I vinstmail (1) har vinsten fortfarande inte dykt upp... sex veckor försenad!

Undrar bara hur engelsmännen tyder min svenska..! Hoppas på en svensk ledning dit det skickats!
Användarvisningsbild
mamma99
Medlem
Medlem

Inläggav Hisako » tor 19 jul 2012, 05:43

du kan vinna en hel del av vinst från det
Hisako
Medlem

Återgå till Vinstberättelser